::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shifting_Paradigms #3 : Oh Saudara..


Assalamualaikum wbt ^_^ ...................

Fuhh..akhirnya abis gak 4 colloq (exam) untuk minggu nie...jadi hari nie ada masa skit untuk tgk2 internet..rsanya dah lama x berblogging..jadi ari ni alhamdulillah terkenang semula satu kenangan yg rasanya agak menarik utk dikongsi...

Sebulan lalu rasanya, diri ini diizinkan Allah untuk menziarahi masjid yg ada di bumi moscow nie...secara keseluruhan, klu x silap ada 3 masjid terbesar kt sni, alhamdulillah kitaorang dapat pergi ke salah satu masjid tersebut...masjid Prospekt Mira..

Baru sahaja keluar dari station metro tue dah nmpk beberapa komuniti Muslim yg sentiasa mengukirkan senyuman pada bibir2 mereka..agak sukar gak nak tgk orang kt sni senyum..hehe..sampai saja di pintu masjid tersebut, kami disapa oleh beberapa orang Russian muslim..bertanyakan kabar dan dari mana kami datang...sememangnya kedatangan kami amat dorang alu2kan..

Pada asalnya kami cuma nak bersolat asar sahja kemudian pulang, tp sebaik sahaja abis solat, kami ditegur pula oleh seorang pemuda yg fasih berbahasa inggeris...dia mengajak kami berborak sebentar...agak menarik..belum pernah rasanya ada orang yg nak berborak panjang dgn kami kt sni..

Diri ini masih xboleh lupa apa yg pemuda tue ckp, dia menyampaikan tazkirah kepada kitaorang ttg kehidupan muslim di seluruh dunia dan kepentingan bersaudara...kadang-kala dia berbahasa Rusia utk men'translate'kan perbualan kami kepada beberapa orang di sekelilingnya..

'In this world, no matter where u come from, where u live, what is ur race n what language do u speak...we will always be united by one name, ISLAM....Russia, Indonesia, Pakistan, or even Malaysia...Islam will unite us all, Islam will bring the true peace to each n everyone of us..cause we are all BROTHERS...n BROTHERS care for each other..' (antara kata2 dia)

Nabi Bersabda :“Tidak sempurna iman seseorang, hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai diri sendiri.” (Muttafaq Alaih )

Ya Allah, lepas dengar kata2 pemuda tadi, rasa mcm ada satu aura dlm diri ini..rasa terbangkit untuk mendalami Islam itu dengan lebih mendalam...pertama kali mendengar kata2 sebegitu drp seorang Muslim yg diri ini sendiri baru kenal untuk 5 minit sahaja...setiap senyuman yg dia ukirkan mengunFont sizegkai suatu kedamaian dalam dirinya..membuktikan kesucian tingkah laku dan hatinya..

Sememangnya xdpt kita nafikan betapa Islam itu mengajar kita untk menyayangi antara satu sama lain. Kekuatan Islam itu terletak pada jemaahnya, jikalau rapuh jemaah tersebut, maka rapuhlah keseluruhannya...bagaimana dengan diri kita ? Adakah kita sanggup berkorban utk saudara kita sendiri sebagaimana zaman para Rasulullah dan para sahabat dulu ? Sehinggakan diri mereka sanggup berlapar, teringatkan jiran dan saudara lain yg belum menjamah apa2..

Atau adakah kita masih dalam tidak sedar, memanggil saudara2 kita dengan panggilan2 'pelik' , mengumpat mereka di belakang, dan membuka aib mereka ? Adakah kita mahu 'dendam kesumat' kita itu kelak menjadi penghalang ke syurga di akhirat nnt ?

Jadi, bersama2lah kita 'shift paradigms' kita, menukar sikap 'benci' kepada 'sayang' .. dan hapuskan 'dendam' dengan 'kemaafan' .. Sesungguhnya Allah itu Maha pengampun lg Maha pengasih.. Diri ini juga selalu lupa dan lalai terhadap semua ini, insya Allah mudah2an Allah berikan kekuatan kepada kita untuk membentuk satu ' saf persahabatan ' yg lurus..zahir dan batinnya.. Insya Allah ^_^ ..

p/s : teringat plak lagu 'teman sejati' .. hoho.. :)



1 comments:

salam.

^^ post yang bagus! =)

teruskan menulis!

 

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails