::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shifting_Paradigms #16 : Membongkar 'Hijab' Hati Dan Madah

.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

Ilah sejati..Ilah sebenar..dan La Ilaha Illallah ..

Setiap hari kita memberikan pengakuan dengan lidah kita betapa Tiada Tuhan Selain Allah .. Dan Nabi Muhammad Itu Persuruh Allah .. sejak dari kita mula mengenali bacaan2 solat sehinggalah pada hari ini..kita tidak pernah terlupa utk mengucapkan kalimah agung lagi suci itu..

Kalimah yang membezakan antara Abu Jahal dan Bilal Bin Rabah R.A ..

Kalimah yang menjadi pegangan Khalid Ibn Al-Walid dalam setiap peperangannya..

Kalimah yang dimulai dengan kata penafian 'La Ilaha' (tiada tuhan) , disusuli dengan kata penegasan ' Illallah' (selain Allah) ..

Dan kalimah yang boleh sahaja diucapkan oleh Robert, Lim , Vickneswaran, Antonov, Hamzah atau sesiapa pun di dunia ini...tetapi hanya Allah SWT jualah yang mampu menilai kesahihannya..

Rukun Islam yg pertama, mendahului solat, puasa, zakat dan haji .. kadangkala kita tertanya2, bukankah solat, puasa , zakat dan haji itu lebih sukar utk dibuat drp mengucap 2 kalimah syahadah ? Jadi, mengapa kalimah2 itu diletakkan sebagai yg plg utama dalam Rukun Islam kita ? Seorang budak berumur 5 tahun pun boleh mengucapkannya, tetapi belum tentu dia mampu mengerjakan solat, puasa, zakat .. apatah lg melakukan haji .. tetapi mengapa diletakkan di atas jua ?

Tetapi hakikatnya..hanya melalui pengakuan kalimah syahadatain itu sahajalah baru ikrar, Qasam (sumpah), dan Mitsaq (perjanjian) akan termeterai antara seorang hamba dgn Allah SWT .. Hanya melalui pengucapan kalimah itu sahajalah yang akan membawa seorang hamba itu kepada ibadah2 khusus seperti solat, puasa, zakat, haji dan mengenal PenciptaNya yang sebenar, yakni Allah SWT.. dan hanya melalui 'pengerjaan' ketegasan kalimah itu sahajalh yang akan membuka hijab hati kita drp kegelapan kpd Nur Allah SWT yang terang benderang..

' Oh..sudah tentulah..semua Muslim tahu tentang benda tue ' ..

' Kalimah syahadah ? Hari2 kita sebut..mestilah semua orang dah tahu kalimah apa tue..tanya kt mat rempit, pembunuh2 kt penjara, orang2 kt tepi jalan tue pun suma taw dah.. '

Dan sekiranya kira tanya kepada Abu Jahal sekalipun, sebenarnya dia lebih memahami dan pakar dengan maksud kalimah tersebut...tetapi kenapa dia tetap berkeras tak nak ucapkan kalimah tue, malah membalas dengan ucapan ' Sesungguhnya engkau (Muhammad) telah mengisytiharkan perang ke atas orang Arab dan bukan Arab ' , hanya disebabkan oleh ucapan 2 kalimah tersebut..

Di sinilah pemahaman kita terhadap maksud 'Ilah' menjadi persoalan utama..adakah Abu Jahal, atau nama sebenarnya Amr Ibn Hisyam, memahami kalimah syahadah itu lebih drp pemahaman kita sebagai seorang Muslim ?

Kalimah syahadah itu merupakan perjanjian yang teguh antara seorang insan dengan penciptaNya tanpa perantaraan manusia. Tanpa paderi yang menjadi perantara. Hubungan terus antara manusia dengan Allah. Di mana kita menerima Allah itu sebagai Ilah dan Muhammad itu sebagai RasulNya..

Dan 'Ilah' itu bukanlah bermaksud Tuhan sahaja seperti apa yg kita selalunya faham..tetapi Ilah juga bermaksud yang diharapkan, yang ditakuti, tempat bergantung, berlindung dan yang dicintai..

Maka persoalan utama yang sewajarnya kita tanya kepada diri kita adalah ;

' Siapa Illah aku sekarang ek ? '
' Siapa yang aku harap2kan tatkala musibah menimpa diri aku ? '
' Siapa yang aku takutkan di dunia ni..hantu ? Manusia ? Exam ? '
' Siapa yang aku cintai dengan sepenuh hati aku pada masa ini ? '

Akal kita mengatakan Allah SWT .. tetapi hati , tangan, kaki, mata, dan telinga kita berkata sebaliknya ..

Tatkala diri ditimpa musibah dan ujian, siapakah agaknya yang mula berputus asa dan mengharapkan manusia lain untuk mendapatkan pertolongan ?

Tatkala diri diceritakan dengan cerita2 seram..diugut, diancam dengan segala mcm perkara..adakah ketakutan dan kepanikan kita mendengar cerita2 tersebut sama dengan ketakutan kita mendengar kebesaran dan kekuatan Allah SWT ? Sedangkan diri tahu Allah itu Maha Mengetahui, tp dalam diam kita masih melakukan maksiat di jalanNya.. Kita takut ? atau buat-buat takut ?

Dan tatkala diri terjatuh cinta dengan manusia..adakah sama kemahsyukan kita melayan surat2 dan sms2 cinta itu dengan surat2 cinta Allah SWT, yakni Al-Quran Nya itu ? Nama dan perihal siapa yang kita selalu ucap2kan di status2 FB, FS, Blog dan Myspace kita ? Dan siapakah tempat kita mengadu masalah dan kerungsingan kita ?

Allah SWT ? atau 'Ilah2' lain ? Seperti di atas juga..Akal mengatakan Allah SWT .. hati dan anggota lain ? Wallahu A'lam .. Persoalan ini juga menjadi tamparan yang paling hebat utk diri ini sendiri =( ...

Rakan2 pembaca sekalian,

Tatkala inilah pengakuan Ilah kita benar2 teruji..marilah kita sama2 menyoal hati dan akal kita..adakah kedua-duanya meletakkan Allah di tempat yang sama ? Sebagai Ilah yang sebenar..yang diharapkan, yang diyakini, tempat meminta pertolongan dan sebagainya ?..

Kadangkala kita tidak sedar..dalam diam kita meletakkan pelbagai Ilah dalam kehidupan kita...contohnya, kita mengharapkan duit scholarship setiap bulan...kita berterima kasih kepada para sponsor, tanpa menyebut nama Allah walaupun sekali, sedangkan semua rezeki itu datangnya drp Allah SWT..Sponsor2 suma hanyalah 'agent' atau 'perantara' Allah utk menyampaikan rezekiNya kepada kita .. maka janganlah kita lupa akan Allah di sebalik ucapan terima kasih kita kepada mereka..samalah juga dengan bantuan2 yang datang drp manusia lain..semuanya itu takkan datang kepada kita tanpa kehendak dan izin Allah SWT..tetapi kita tetap tidak ingin bersyukur =( ..

Kalaulah kita sememangnya yakin dengan Allah SWT sebagai Ilah kita, sudah tentu kita tidak akan pernah stress, sedih dan berasa terbeban dengan segala perkara yang menimpa kita..kerana kita yakin betapa Allah SWT itu Maha Pengasih dan hanya diriNya jualah yang mengetahui perkara2 yang terbaik utk diri kita..berbekalkan hanya ilmu kita yg sedikit ttg 'morfologi kehidupan' berbandingNya , mengapa kita perlu berasa 'negatif' dengan perkara 'negatif' yang melanda kita ?

' Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan ' (Riwayat Al-Bukhari)

Kehidupan kita di dunia ini sentiasa bergerak laju...tanpa henti seiring dengan keadaan waktu yang seakan-akan makin singkat dari hari ke hari..apa kata kita 'pause' sebentar, 'reflect' dan bertanya kepada diri kita sendiri..Insya Allah, sama2 membongkar hijab hati dan madah kita..kerana apa yg berada di dalam hati kita sekaranglah yang akan menentukan catatan2 malaikat di dalam kitab amal kita..

Terokailah setiap lekuk2 hati kita yang kecil itu...bersihkanlah mana2 tompok hitam yang wujud di sebaliknya..gunakanlah pencuci hati jenama 'Islam-Allah' yang sebenar...bukannya 'Islam-Kita' .. sesungguhnya ad-Deen ini milik Allah SWT, maka beramal-lah mengikut apa yang diperintahkanNya..bukan mengikut hawa nafsu dan suka hati kita..yang dianggap mudah diambil, yang dianggap beban dibuang...sedangkan yang 'beban' itu kebanyakkannya lebih utama di sisi Allah SWT ..

' Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagi kamu ' (Al-Baqarah 2:208) - Ayat Allah yang plg kuat menampar diri ini =( ..

Diri ini bukanlah insan yang paling layak utk mengatakan semuanya ini..kerana diri ini juga hanyalah hamba hina yang selalu sangat melakukan dosa di jalanNya...Ya Allah, ampunilah diri ini ya Allah..diri ini tidak berniat membawa apa2 fitnah kepada Ad-Deen-Mu ini .. sekiranya ada ya Allah, ampunilah diri yang selalu alpa dan leka ini =( ..

Namun atas tanggungjawab amar makruf nahi mungkar .. dan tanggungjawab khalifah yang Allah turunkan kepada setiap seorang drp kita.. maka, hasil nukilan ini terhasil .. maafkanlah sekiranya ada sebarang khilaf dan tersalah pendapat ye rakan2 semua =( ..

Insya Allah, sama2 lah kita 'bekerja' di jalan Allah, kembali mengkaji sunnah-sunnah Allah.. mengkaji ayat2 agungnya itu .. dan yg plg penting sekali, mengkaji hati dan syahadah kita .. Allah tidak melihat kepada permulaan kita semua, tetapi Allah melihat kepada pengakhiran, pengorbanan serta kesanggupan kita dalam mengerjakan Ad-Deen-Nya ini ..

Mari rakan2 semua, 'Shift Paradigms' kita ini .. 'Shift Syahadah' kita ke arah yang benar.. memperbetulkan Ilah kita sekiranya tersalah .. dan membentuk peribadi Muslim yang sejati..insya Allah, mudah2an dengan usaha kita nie, Allah akan tempatkan kita bersama2 dengan hamba2Nya yang beriman dan soleh =) ..

' Wahai orang-orang yang beriman ! Mahukah kamu Aku tunjukkan satu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab yang pedih ? . (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan jiwa dan hartamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. ' ( As-Saff 61:10-11 )

Salam Mahabbah Fillah ..

p/s - Jzkk kepada Bro Ariff, Hazreen, Awe, Shafiq, Nadzmi, Al-Hafiz, Firdaus dan ramai lagi yang sama2 menjayakan daurah 'syahadatain' semalam - 17.04.2010 ^_^ .. Mudah2an Allah melimpahkan rahmatNya ke atas brothers suma =) ..

4 comments:

salam akh,
wah dapat join program syahadahtain..sangat best..
bercakap pasal syahadah ni sangat menarik minat. bila dah paham, baru tahu tujuan hidup, ibadah dah jadi segar sebab tahu tujuan.
syahadah tu penting sangat.
intisari pada agama Islam, asas kepada perubahan yang menyeluruh sebab dah tahu tujuan hidup dan yang penting itu lah dasar dakwah rasululllah. mengajak kepada mengilahkan Allah yang Satu..

 

salam...benar sekali kata2 ukhti itu..kadangkala kita selalu benar tersilap meletakkan ilah di dalam hati kita..sesungguhnya hanya Allah jualah yang berhak menjadi Ilah yang Satu..dan tidak ada yang patut disembah selainNya sahaja..jzkk ukhti ^_^

 

Salam Hazim,

Aku baru balik dari Kursk, terus bukak blog ko.
Jazakallah for the post. Nampaknya aku dah banyak tersimpang dari landasan syahadah.

Tapi pelik kan mcm mana kita mudah betul diperdaya syaitan? Mesti syaitan and the gang ber'party' bila kita terpengaruh.

Kena shift paradigm lagi. Syukran atas peringatan.

 

salam..wan ^_^ ,

jzkk..bagaimana keadaan kt kursk ? best x ? hehe..aq dgr2 kt sana best..cantik tempatnya..

apa2pun, insya Allah, sama2 kita berusaha mengenal 'Ilah' kita yg sebenar =) ..

 

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails