::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shifting_Paradigms #24 : Mengejar Takrif Ulul Albab Itu

.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

Sifat pengasih-Nya menerjah seluruh angkasa raya..

Keagungan-Nya terserlah dalam segala macam cara..

Keredhaan-Nya menjadi obligasi suatu perjuangan..

Tidak ada lain yang layak disembah di alam ini..melainkan hanya diri-Nya..Allah Yang Maha Besar lagi Maha Berkuasa..

Diri-Nya telah memberikan kita segala macam hadiah dan penghargaan...terpilih menjadi seorang manusia itu sahaja merupakan sesuatu yang benar2 istimewa..apatah lagi dikurniakan dengan nikmat islam yang kian terserlah kebenarannya..hatta kebenaran ajaran islam itu diuji dengan segala bentuk ancaman dan tomahan, tetap juga tiang2nya berdiri utuh, menanti saat kemenangan yang telah dijanjikan oleh Allah SWT..

Tidak kira setinggi mana pun tentangan dan kekeliruan yang cuba didominasi oleh 'sang diktator dunia' , islam itu akan tetap menjulang piala kemuliaannya..cuma persoalannya, adakah kita akan menjadi salah seorang daripada penyebab kemenangan itu =( ? Ataupun hanya sekadar penonton yang tersenyum sendirian ?

Sama ada besar ataupun kecil yang sedang kita sumbangkan kepada kebangkitan islam di dunia ini..teruskanlah apa2 yang baik itu..insya Allah, mudah2an Allah berikan keberkatan bagi setiap perkara yang kita lakukan itu ^_^ ..

" Allah telah menetapkan: "Aku dan Rasul-rasul-Ku pasti menang ". Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa " (Surah Al-Mujadilah 58:21) ^_^

Salam Mahabbah Fillah =) .. /hihi

Masih terpaku di dalam ingatan...saat2 Jaulah Syitawiyah (winter) yang lalu..

Masih tersemat di dalam hati..ikatan ukhuwah yang terjalin antara ikhwah2 semua..

Jauh di suatu sudut..terbuku suatu kerinduan kepada ibrah yang terbentuk drp kembara kecil itu =) ..

Pengalaman melihat dunia2 Eropah membuahkan segala macam pengajaran yang bermakna buat diri ini..setiap pelosok keindahan alam ciptaan Allah SWT sememangnya mempersonakan mana2 mata yang memandang..

Namun begitu, melihat keadaan orang islam di sini dan negara Eropah yang lain membuatkan diri ini sebak dan sedih memikirkan keadaan masyarakat kita di bumi Malaysia =( .. perbezaan yang begitu ketara antara kita dan mereka melahirkan suatu perasaan malu terhadap diri sendiri..

Mungkin mereka tidak lancar membaca Al-Quran seperti kita yang mampu berlagu..

Mungkin mereka mempunyai kepayahan utk menghafal surah2 di dalam Al-Quran..

Mungkin mereka tidak mampu menerangkan atau menceritakan secara detail tafsiran2 surah di dalam Al-Quran..

Tetapi..

Melihat kepada akhlak dan akidah mereka kepada Allah SWT..kesemuanya benar2 indah dan mantap..memang benarlah betapa Islam itu bersifat Syumul dan lengkap, tidak mengambil kira hal keturunan, bangsa dan sebagainya..walau di mana pun kita dilahirkan di dunia ini, ad-deen Allah inilah satu-satunya ajaran yang paling relevan untuk diikuti =) ..

" Mengejar Takrif Ulul Albab "


Jaulah Syitawiyah pada awal tahun yang lalu membawa diri ini ke beberapa tempat yang menarik di Kota London...diberi peluang untuk melihat keunikan seni bina dan kecantikan taman-taman di sana..

Alhamdulillah..pada masa itu, sempat juga untuk menziarahi London Science Museum..suatu tempat yang benar2 membuka mata dan hati diri ini..bukanlah terpegun kerana kehebatan sains dan teknologi yang dipaparkan di muzium itu..tetapi disebabkan oleh suatu ruang besar yang di hadapan pintu gerbangnya tertulis : ' 1001 Inventions : Discover The Muslim Heritage In Our World ' ..

Masih ingat lagi semasa awal2 melihat sign board yang besar itu..diri ini benar2 terkejut..

' Eh, biar betul ? '

Segala macam persoalan bermain di dalam fikiran pada saat itu..

' Adakah ini salah satu daripada propaganda barat terhadap islam ? Tetapi kenapa ada perkataan 'Inventions' ? '

Selepas bertemu dengan rakan2 yang lain..kami pun masuk ke dalam ruang exhibition yang sememangnya agak besar itu..

' Subhanallah...Cantiknya.. '

Diri ini berasa sangat terharu...setiap ruang yang ada di pameran itu dipenuhi dengan penjelasan dan gambar2 tokoh ilmuwan islam yang terkenal..tidak dilupakan juga biodata dan sumbangan2 yang telah diberikan oleh mereka kepada dunia pada zaman itu..

Setiap jejak langkah diri ini terasa benar2 bererti..melihat satu per satu bagaimana orang2 barat menjelaskan kepada dunia luar akan kebenaran generasi 'Ulul Albab' zaman dahulu..

Setiap pandangan diri ini terasa benar2 bersinar..memandang replika2 ciptaan Al-Jazari, Omar Ibn Khayyam, Ibn Farnas, Ibn Sina dan banyak lagi yang memenuhi sudut2 exhibition itu..

Dan setiap degupan jantung ini terasa benar2 sebak..melihat ketelitian dan kesanggupan organisasi (Jameel's Foundation) yang menjayakan pameran tersebut..Subhanallah..Mudah2an Allah kurniakan ganjaran yang berlipat ganda kepada usaha mereka yang sememangnya murni itu..

Kemungkinan besar kita menyangka kita telah mengenal scholars islam zaman terdahulu..tetapi percayalah, sekiranya rakan2 sendiri melihat pameran ini..rakan2 juga akan terpegun dan terkejut melihat biografi tokoh2 islam lain yang mungkin tidak sempat kita pelajari di sekolah..

Siapa sangka, bukannya Wright Brothers yang pertama sekali bermimpi ingin terbang di udara..rupa2nya Ahmad Ibn Farnas telah terlebih dahulu menciptakan sayap yang seakan2 burung, 1000 tahun sebelum Wright Brothers ! ..

Siapa sangka, rupa2nya Astrolabs itu dicipta oleh seorang Srikandi Islam yang bernama Maryam Al-Asturlabiya ... membawa kepada berlegar-legarnya Satelit Razak-Sat dan Sputnik di atas ruang atmosfera bumi pada saat ini..

Dan siapa sangka, rupa2nya semua tools yang digunakan di hospital moden pada hari ini, bermula daripada scalpel sehinggalah kepada alat2 jahitan, dicipta oleh seorang Pakar Bedah Islam yang bernama Al-Zahrawi ..

Tidak dilupakan juga Ibn Al-Khaytam yang memperkenalkan konsep 'camera obscura' , yakni suatu konsep yang membawa kepada teknologi TV, kamera , iPhone dan alat-alat pemancar pada zaman ini..

Begitu juga dengan Al-Jazari, seorang Engineer Islam yang benar2 hebat..beliau juga digelar 'Father of Mechanics and Robotics' .. seorang genius yang memperkenalkan konsep automatism dalam Engineering dan Physics..Beliau juga telah berjaya menukarkan 'Rotating Motion to Linear Motion' .. sesuatu yang sekiranya tidak dicipta oleh beliau pada ketika itu, sudah tentu Litar Sepang itu tidak akan wujud kerana tiadanya industri automobil kereta mahupun Formula-1 ..

Zaman mereka dipanggil sebagai Zaman Keemasan Islam, kerana bidang ilmu benar2 berkembang secara meluas pada ketika itu..Kehebatan mereka juga telah mencetuskan Zaman Renaissance Eropah..yakni, tatkala buku tokoh2 islam telah diterjemahkan kepada bahasa lain untuk kegunaan masyarakat Eropah..

Bahasa Arab menjadi bahasa perantara yang sangat dihormati dunia..bilangan ahli2 ilmuwan mencecah kuantiti yang terlalu tinggi, sehinggakan bilangan doktor juga perlu ditapis..

Pekerjaan menterjemah buku pula merupakan karier yang paling tinggi pendapatannya pada zaman itu..apa tidaknya kalau ganjaran emas yang diberikan kepada mereka adalah berdasarkan berat buku yang telah berjaya mereka terjemahkan..

Sampai begitu sekali kecintaan mereka kepada ilmu...sama ada dalam bidang perubatan, engineering, politik , fiqah, bahasa, puisi mahupun lagu, setiap satu bidang ini mempunyai jumlah tokoh yang sangat ramai pada ketika itu..

Hal ini membuatkan diri ini berfikir..

' Bagaimana mereka boleh cintakan ilmu seperti sedemikian rupa ? '

Ditambah lagi, setiap tokoh2 islam itu tinggal dalam keadaan yang serba sederhana dan rendah diri..mereka tidak pernah mengharapkan penghargaan mahupun 'award' daripada sesiapa..kalau macam tue, kenapa mereka semua sibuk2 nak study byk bidang ilmu ?

Al-Qifti pernah menyatakan betapa Ibn Sina telah menghabiskan 21 Major and 24 Minor Works dalam bidang Philosophy, Medicine, Theology, Geometry, Astronomy dan sebagainya. Brockelmann pula pernah memberikan penghargaan kepada Ibn Sina atas penciptaan 99 jenis buku yang terdiri daripada 16 buku perubatan, 68 buku dalam bidang Theology dan Metaphysics, 11 dalam Astronomy dan 4 lagi lain2..Bukunya yang paling popular, (Al-Qanun Fit-Tibb) pula masih digunakan dalam bidang perubatan sehinggalah pada hari ini..

Kita berasa bangga apabila membaca kisah2 tokoh yang hebat seperti beliau...tetapi kadangkala kita terlupa untuk bertanya apakah agaknya yang mendorong diri mereka untuk berkarya dan mencintai bidang ilmu yang terlalu banyak itu..

Kadangkala kita menganggap mereka sebagai luar biasa, mustahil utk ditiru, 'gifted', genius dan sebagainya..sedangkan diri mereka sendiri sentiasa berjalan di muka bumi ini dengan begitu rendah diri dan bersederhana..

Kita merungut apabila stress kerana terpaksa membaca buku2 perubatan yang tebalnya ber-volume2 .. agaknya ada tak Ibn Nafis berhenti merujuk buku2 perubatan semata-mata ingin memberikan gambaran sebenar Circulatory System manusia ? Buku kita hanya ber-volume2 .. buku yang dirujuk beliau kemungkinan besar mencecah suatu jumlah yang kita sendiri sudah tidak mampu utk membacanya..

Pernah diceritakan betapa tokoh2 islam zaman dahulu menuntut ilmu dengan menulis pada daun2 pokok, batang2 kayu dan sebagainya, yakni sebelum penciptaan kertas dipopularkan..sekiranya dibandingkan dengan kita yang boleh sahaja mengakses gedung ilmu di internet dengan bantuan Google dan Yahoo..kenapa kita masih tidak mampu utk menjadi sehebat mereka yang hidup dalam keadaan teknologi yang masih rendah itu ? Sedangkan kitalah yang sepatutnya lebih pakar daripada mereka yang kadangkala terpaksa merantau jauh, semata-mata kerana ingin menuntut ilmu..

Membaca buku karya Dr. Danial Zainal Abidin sedikit sebanyak menjawab persoalan yang pernah terbuku ini..

Rupa2nya tokoh2 islam yang begitu mencintai ilmu ini ingin 'Mengejar Takrif Ulul Albab' Allah SWT dalam Surah Ali-Imran , ayat 190 dan 191 ..

" Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi ulul albab. (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri ataupun duduk ataupun dalam keadaan berbaring dan mereka banyak berfikir mengenai penciptaan langit dan bumi (sambil berkata) : "Wahai Tuhan kami, Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka" ( Ali-Imran 3:190-191)

Ulul albab itu mempunyai akal dan minda yang mustanir (cemerlang)..mengkaji dan terus mengkaji sehingga mampu meletakkan segala perkara pada perspektifnya yang betul..

Ulul albab itu mementingkan 'Zikir dan Fikir'..melihat fenomena2 alam sambil bertasbih memuji Allah SWT yang Maha Bijaksana..

Inilah rangsangan istimewa ataupun 'Catalyzer' daripada Allah SWT supaya umat Islam mendekati alam bagi mengkajinya..golongan Ulul Albab ini tidak pernah berhenti melihat keunikan ciptaan Allah SWT, kerana setiap kajian dan kejayaan yang mereka capai adalah khusus untuk meningkatkan ketakwaan mereka kepada Allah SWT ..

Ayat ini juga sebenarnya menerangkan kepada kita betapa islam menggalakkan penganutnya untuk menjadi saintis yang berminda saintifik..yakni mampu membuat keputusan berdasarkan nilaian eksperimen dan ujian tertentu untuk membuktikan kesahihan suatu perkara dan bukannya hanya menjadi 'pak turut' ..

Dalam Surah Al-Isra' ayat ke-36 juga.. Allah telah melarang kita untuk mengikut apa yang kita sendiri tidak mempunyai pengetahuan tentangnya..kesemuanya tidak lain melalui penggalakan pembentukan minda yang saintifik dan islam..

" Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya: sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya " (Surah Al-Isra' 17:36)

Inilah formula sebenar yang membawa kepada keagungan dan kehebatan tamadun islam pada zaman dahulu...kesemua mereka ingin menjadi ulul albab yang dinyatakan oleh Allah SWT dalam Al-quran..hasilnya, tamadun islam telah memegang 'Ustaziyatul Alam' dan 2/3 daripada dunia...Bahasa mereka, pakaian mereka, akhlak dan ilmu2 mereka semuanya disegani dan dikagumi oleh tamadun2 lain..kehidupan mereka pada zaman itu benar2 aman dan bahagia..masyarakat juga hidup dalam keadaan yang bahagia dan sejahtera..

Tetapi..

Bagaimana dengan kita ? Kenapakah agak sukar untuk kita menjadi seperti mereka semua ?

Diri ini cuba untuk membuat sedikit kajian dan bacaan tentang profil serta sejarah hidup beberapa tokoh ilmuwan islam yang hebat..

Dan sememangnya tidak dinafikan...rupa2nya, sebelum mereka mendalami bidang ilmu yang banyak itu, mereka telah terlebih dahulu menghabiskan hafalan dan tafsiran Al-Quran pada usia yang sangat muda..mereka memantapkan akidah, akhlak, dan keyakinan mereka kepada Allah SWT, kemudian barulah mudah untuk mereka mengejar takrif ulul albab Allah itu..

Al-Quran itu membentuk minda yang berfikir semata-mata kerana Allah SWT..

Al-Quran itu menjadi berita2 yang gembira buat insan2 yang sentiasa mencari keredhaan Allah SWT..

Dan Al-Quran itulah satu-satunya kitab dan ilmu yang menjamin kesenangan hidup kita di dunia dan akhirat kelak..

Maka, marilah kita muhasabah diri kita semula..

Kita semua ingin mengikut jejak langkah Ulul Albab zaman dahulu, tetapi adakah kita telah menjadikan al-quran itu sebagai sumber rujukan utama kita ? Berapa muka suratkah agaknya yang telah kita baca pada hari ini =( ?

Apabila sedang mengkaji sesuatu yang berkaitan dengan geografi , fizik dan chemistry alam..pernah x kita nk rujuk apa yang Allah sampaikan berkenaan bidang2 ilmu itu di dalam al-quran ? Sedangkan pada hakikatnya, sumber ilmu dalam al-quran itu 100% lebih tepat daripada buku2 yang ada di library, mahupun yang ditulis oleh pemenang2 Nobel Prize kesemuanya..

Sekali lagi, bertanyalah kepada diri kita...

Adakah kita sedang mengagungkan buku2 yang dicipta oleh manusia lebih daripada sesuatu yang Allah turunkan kepada Rasulullah SAW =( ? Apabila akhlak kita terhadap terhadap Al-Quran sememangnya agak menyedihkan =( ..

Pernah tak kita berazam ingin stay up kerana mahu mempelajari ilmu al-quran ? Apabila dalam masa yang sama, kita lebih sanggup menghabiskan 5 jam utk baca buku Anatomy daripada hanya 5 minit untuk membaca al-quran =( ?

Tidak mustahillah diri kita akan sentiasa mundur dan malas untuk menuntut ilmu..apabila ketaatan dan ketakwaan kita kepada arahan2 Allah mudah sahaja kita gadaikan dengan hal2 keduniaan =(

Rakan2 Pembaca semua...

Insya Allah, itulah yang cuba ana sampaikan dalam post kali ini...post ini juga menjadi suatu tamparan yang sangat kuat kepada diri ini =( ..

Mari rakan2 semua, kita
" Shift Paradigms " kita dalam hal ini ^_^ .. meletakkan al-quran itu sebagai sumber utama, bukan sahaja sebagai panduan hidup dan akhlak kita, tetapi juga sebagai penaik semangat untuk mengejar takrif ulul albab itu =) ...

Tidak kisah sama ada kita sedang mendalami ilmu perubatan, engineering, undang2, business mahupun guru pada saat dan ketika ini, kita semua masih lagi mampu untuk meluruskan 'saf' masing2, mengejar dan meniti maksud sebenar menjadi ulul albab yang dinyatakan oleh Allah dalam kitab suci-Nya itu..bersama-sama membentuk minda saintifik dan progresif yang permukaannya disaluti dengan 'bahan Al-Quran'..

Diri ini percaya dan yakin, sekiranya suatu masa nanti negara kita meletakkan pengajaran ilmu al-quran itu sebagai prioriti utama dalam membentuk anak-anak muda..sudah tentu akan terlahirnya ramai Ulul Albab seperti Ibn Sina, Omar Khayyam, Al-Farazi, Al-Jazari dan sebagainya ^_^ .. insya Allah..

Jzkk kerana sudi baca post nie =) .. wassalam..


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails