::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shift_Ramadhan : Jewels From The Quran



.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

Kadangkala, berjalan-jalan di pasar ikan dan menolong ibu memasak di dapur sudah cukup untuk membawa 1001 ibrah kepada diri kita..perkara yang tidak disangka-sangka ataupun tidak pernah terfikir sebelum ini acap kali menerjah fikiran kita dengan segala macam perumpamaan yang baek untuk ditadabbur bersama..

Seperti tatkala melihat ikan yang telah disiang dan siap sedia untuk dimasak..

Tatkala ikan tersebut masih lagi hidup di laut dahulu, tidak sedikit pun badannya terasa masin meskipun telah berenang-renang dengan 'happy'-nya di dalam laut yang masin..hatta telah berada di sana bertahun-tahun lamanya, tidak sedikit pun badannya dipengaruhi oleh kemasinan persekitaran habitatnya..

Namun begitu, apabila telah ditangkap dan diangkat ke daratan untuk dimasak, ternyata hanya secubit garam sahaja sudah cukup untuk memasinkan badannya..

Ermm..apa beza ikan yang ada di laut dengan ikan yang sudah diangkat ke darat ?

' Ikan di laut masih 'hidup' , manakala yang ikan yang di darat telah 'mati' '

Benar ^_^

Rakan2 pembaca semua..

Begitulah juga dengan HATI kita =)

Hati yang 'hidup' tidak akan mudah dipengaruhi oleh segala macam perkara buruk yang berada di sekelilingnya, sentiasa tabah dan kuat, meskipun perkara tersebut realitinya datang dengan kerap dan tidak henti2..

Tetapi, hati yang 'mati' akan mudah terpengaruh dengan segala macam noda dunia, walaupun perkara tersebut hakikatnya datang dalam kadar yang sedikit, tetapi sudah cukup untuk 'memasinkan' hati tadi..

Hati yang 'hidup' dan hati yang 'mati' itu tidak sama..sebagaimana ikan yang 'hidup' di laut dan juga ikan yang telah 'mati' di pasar..kedua2nya ada perbezaan yang benar2 ketara..

Insya Allah..

Oleh sebab itulah proses 'menghidupkan' hati itu perlu sentiasa dijalankan tanpa henti..

Dan benar..rasanya tidak ada 'Cardiac Defibrillator' yang terbaek di dunia ini melainkan kitab Al-Quran itu sendiri ^_^

Rakan2 pembaca semua..

Bersempena dengan Bulan Ramadhan Al-Mubarak ini, ingin sekali saya menjemput rakan2 semua, termasuk diri saya sendiri yang menaip ini untuk sama2 membaca dan mendalami kitab Al-Quran kita ini..

Dan klu tidak ada halangan..mudah2an kita boleh khatamkan Al-Quran berserta terjemahannya di dalam bulan yang suci ini juga =) Ada banyak fadhilat2 yang dinyatakan tentang pahala membaca Al-Quran di dalam bulan Ramadhan, rasa2nya rakan2 juga sudah tahu kebanyakkan daripada dalil dan hadis2 tersebut..cuma menunggu masa untuk kita bertindak dan mula 'berlumba-lumba' mengejar kebaikan tersebut =)

Dengan izin Allah SWT..sekiranya berkemampuan, saya juga akan mulakan satu projek yang di blog ini yang dipanggil 'Shift_Ramadhan : Jewels From The Quran' .. ianya satu alternatif yang saya gunakan untuk mem-'push' diri ini agar sentiasa cuba untuk mendalami al-Quran dengan lebih kerap, dan dalam masa yang sama, berkongsi apa2 ibrah terbaek bersama para pembaca semua =)

Projek ini akan bermula pada 1 Ramadhan nanti..dan akan dimulakan dengan pencarian ayat2 'Mutiara' yang elok untuk dikongsi kepada semua =) ..bermula dengan Juz 1 sehinggalah Juz yang ke-30 .. maksudnya, setiap hari akan cuba untuk update blog ini dengan entry2 yang mengumpulkn semua koleksi ayat2 pilihan yang baek dijadikan renungan bersama =)

Insya Allah..mari rakan2 semua =) .. kita cuba untuk khatamkan al-Quran di dalam bulan Ramadhan ini ye..sekiranya tidak mampu pun, kita cuba untuk mendalami seberapa banyak ayat yang kita boleh =) .. Mudah2an dengan usaha kecil kita ini, Allah akan melimpahkan keberkatan yang berlipat-ganda buat kita semua =) .. Lebih2 lagi di bulan yang sangat2 mulia ini..

Di bawah nie saya sertakan antara cara mudah yang boleh kita praktikkan untuk menjayakan misi 30 Juz Quran kita =)

Method ; Baca 4 m/s Quran setiap kali selepas solat berserta terjemahannya..5 waktu solat X 4 m/s = 20 m/s .. 20 m/s = hampir 1 Juz .. 1 Juz x 30 = Full Quran ^_^

Insya Allah..bilangan m/s tersebut bolehlah diubah-ubah mengikut kesesuaian masa selepas solat kita..mungkin 5 m/s - Subuh, 4 m/s - Zohor , 6 m/s - Asar , 4 m/s - Maghrib, dan 1 m/s - Isyak..apa yg penting, kita cuba untuk menghabiskan 20 m/s++ dalam sehari =) ..

Nie pula adalah pecahan2 Juz Quran kita =)

Juz’ 1 – Al Fatiha 1 – Al Baqarah 141
Juz’ 2 – Al Baqarah 142 – Al Baqarah 252
Juz’ 3 – Al Baqarah 253 – Al Imran 92
Juz’ 4 – Al Imran 93 – An Nisaa 23
Juz’ 5 – An Nisaa 24 – An Nisaa 147
Juz’ 6 – An Nisaa 148 – Al Ma’idah 81
Juz’ 7 – Al Ma’idah 82 – Al An’am 110
Juz’ 8 – Al An’am 111 – Al A’raf 87
Juz’ 9 – Al A’raf 88 – Al Anfal 40
Juz’ 10 – Al Anfal 41 – At Tauba 92
Juz’ 11 – At Tauba 93 – Hud 5
Juz’ 12 – Hud 6 – Yusuf 52
Juz’ 13 – Yusuf 53 – Ibrahim 52
Juz’ 14 – Al Hijr 1 – An Nahl 128
Juz’ 15 – Al Isra (atau Bani Isra’il) 1 – Al Kahf 74
Juz’ 16 – Al Kahf 75 – Ta Ha 135
Juz’ 17 – Al Anbiyaa 1 – Al Hajj 78
Juz’ 18 – Al Muminum 1 – Al Furqan 20
Juz’ 19 – Al Furqan 21 – An Naml 55
Juz’ 20 – An Naml 56 – Al Ankabut 45
Juz’ 21 – Al Ankabut 46 – Al Azhab 30
Juz’ 22 – Al Azhab 31 – Ya Sin 27
Juz’ 23 – Ya Sin 28 – Az Zumar 31
Juz’ 24 – Az Zumar 32 – Fussilat 46
Juz’ 25 – Fussilat 47 – Al Jathiya 37
Juz’ 26 – Al Ahqaf 1 – Az Zariyat 30
Juz’ 27 – Az Zariyat 31 – Al Hadid 29
Juz’ 28 – Al Mujadila 1 – At Tahrim 12
Juz’ 29 – Al Mulk 1 – Al Mursalat 50
Juz’ 30 – An Nabaa 1 – An Nas 6

Insya Allah..mari kita "Shift Ramadhan" kita ke arah yang lebih baek daripada tahun2 sebelumnya..Berbekalkan segala nikmat kelapangan masa dan kesihatan yang telah diberikan oleh Allah SWT kepada kita, mudah2an misi 30 Juz kita ini akan dapat dicapai dengan baek =) ..sama2 kita berdoa agar diberikan kekuatan drp Allah SWT =)

Selamat beramal ^_^

Wassalam ~

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails