::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shift_Ramadhan #4 ; Jewels From The Quran (Juz 4 : Ali Imran, 3:92 - An-Nisa', 4:23)



.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

4 Ramadhan 1432H

Juz 4 (Ali Imran, 3:92 - An-Nisa', 4:23)

52. Kamu tidak akan memperoleh kebajikan, sebelum kamu menginfakkan sebahagian harta yang kamu cintai. Dan apa pun yang kamu infakkan, tentang hal itu, sungguh, Allah Maha Mengetahui (Ali Imran 3:92)

53. Wahai orang-orang yang beriman ! Bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim. (Ali Imran 3:102)

54. Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk. (Ali Imran, 3 : 103)

55. Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (Ali Imran, 3 : 104)

56. Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. (Ali Imran, 3 : 110)

57. Jika kamu memperoleh kebaikan, (nescaya) mereka bersedih hati, tetapi jika kamu tertimpa bencana, mereka bergembira kerananya. Jika kamu bersabar dan bertakwa, tipu daya mereka tidak akan menyusahkan kamu sedikit pun. Sungguh, Allah Maha Meliputi segala apa yang mereka kerjakan. (Ali Imran, 3:120)

58. Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan. (Ali Imran 3:133-134)

59. Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. (Ali Imran, 3 :135)

60. Sungguh, telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah (Allah), kerana itu berjalanlah kamu ke (segenap penjuru) bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang mendustakan (rasul-rasul). (Ali Imran, 3:137)

61. Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang beriman. (Ali Imran, 3:139)

62. Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar. (Ali Imran, 3 : 142)

63. Wahai orang-orang yang beriman ! Janganlah kamu seperti orang-orang kafir yang mengatakan kepada saudara-saudaranya apabila mereka mengadakan perjalanan di bumi atau berperang, "Sekiranya mereka tetap bersama kita, tentulah mereka tidak mati dan tidak terbunuh." (Dengan perkataan) yang demikian itu, kerana Allah hendak menimbulkan rasa penyesalan di hati mereka. Allah menghidupkan dan mematikan, dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. (Ali Imran, 3:156)

64. Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu; dan jika Ia mengalahkan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri. (Ali Imran, 3:160)

65. Dan mengapa kamu (hairan) ketika ditimpa musibah (kekalahan pada perang uhud), padahal kamu telah menimpakan musibah dua kali lipat (kepada musuh-musuhmu pada Perang Badar) kamu berkata, "Dari mana datangnya (kekalahan) ini ?" Katakanlah, "Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri." Sungguh, Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Ali Imran, 3:165)

66. (Iaitu) orang-orang (yang menaati Allah dan Rasul) yang ketika ada orang-orang mengatakan kepadanya, "Orang-orang (Quraisy) telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka," ternyata (ucapan) itu menambah (kuat) iman mereka dan mereka menjawab, "Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung. " (Ali Imran, 3:173)

67. Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari kiamat sahajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh, dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya. (Ali Imran, 3:185)

68. Kamu pasti akan diuji dengan hartamu dan dirimu. Dan pasti kamu akan mendengar hal yang sangat menyakitkan hati dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang musyrik. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang (patut) diutamakan. (Ali Imran, 3:186)

69. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka. (Ali Imran, 3 : 190&191)

70. Dan taubat itu tidaklah (diterima Allah) dari mereka yang melakukan kejahatan hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) dia mengatakan, "Saya benar-benar bertaubat sekarang." Dan tidak (pula diterima taubat) dari orang-orang yang meninggal sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah kami sediakan azab yang pedih. (An-Nisa', 4:18)

-------------------------------------------------------------------------------

Ayat Tadabbur Ringkas Juz 4

Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang beriman. (Ali Imran, 3:139)

Salam 4 Ramadhan 1432H ^_^

Ali Imran, 3:139 ^_^

Rakan2 pembaca semua..

Hidup kita ini penuh dengan segala macam perkara dan senario..kadangkala ada perkara yang menggembirakan, membuat kita tertawa dan ceria..dan kadangkala ada juga perkara yang menyedihkan, sehingga tanpa kita sedari, kita mula menitiskan air mata, hanya kerana hebatnya impak musibah tersebut..

Sekiranya kita jarang mengambil ibrah daripada al-Quran kita, tidak mustahillah kita akan mudah 'down', putus asa, jatuh semangat dan mula menyalahkan semua pihak atas ujian yang menimpa kita..sedangkan dalam masa yang sama, kita lupa betapa musibah2 itu sendiri sebenarnnya telah tertulis di Lauh Mahfuz sebelum Allah SWT turunkan kepada kita..

Maka, mengapa perlu bersedih rakan2 semua =) ?

Mengapa kita perlu berputus asa ?

Bukankah kita ada Allah SWT ^_^ ?

Rakan2 semua..

Dunia ini terlalu hina dan tidak layak untuk ditangisi oleh hamba-Nya yang beriman dengan hari akhirat..bukankah kita ada 'kampung' yang lebih baek dan abadi di sana kelak ? Maka, mengapa kita perlu tangisikan kegagalan2 dan ujian yang menimpa kita di dunia ini ?

Bukankah lebih baek sekiranya kita tangisikan kegagalan kita untuk membangkitkan Islam di dalam diri kita masing2 =( ?

Allah sentiasa ada bersama kita semua..Malah, Dia lebih dekat daripada urat leher (jugular vein) kita sendiri..tidakkah kita mampu untuk melihat betapa musibah2 yang melanda kita itu sebenarnya merupakan satu 'nikmat' yang lebih nikmat daripada nikmat dunia ?

Ya..lebih nikmat daripada dunia dan segala isinya..kerana apa ? Kerana 'nikmat' ini membuatkan kita tertunduk dan mula mengharap kepada Yang Maha Berkuasa..'nikmat' ini menyedarkan kita betapa segala urusan itu akan dikembalikan hanya kepada-Nya..dan hanya diri-Nya sahajalah yang mampu memberikan pertolongan kepada kita..

Dengan erti kata yang laen..musibah dan ujian itu menjadikan kita lebih berharap dan mendekatkan diri kepada Allah..bukankah itu satu 'nikmat' yang lebih nikmat daripada nikmat dunia =) ? Maka, mengapa kita perlu bersedih ?

Sesungguhnya, bukanlah darjat yang tinggi di sisi Allah itu diukur dengan kesenangan dan kemewahan harta yang kita miliki di dunia..bukan juga dengan keputusan2 exam yang cemerlang dan hebat..tetapi kedudukan yang mulia di sisi-Nya itu terletak kepada peringatan seorang hamba kepada Yang Menciptakannya dan memberikannya rezeki...

' Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan ' (Riwayat Al-Bukhari)

Subhanallah ^_^ ~

Betapa mudahnya kita jatuh dengan ujian dunia..sedangkan hakikatnya Allah sedang cuba untuk membangunkan kita..benarlah kata orang, betapa Allah SWT tidak memberikan kita apa yang kita inginkan, tetapi Dia memberikan kita apa yang kita perlukan..

Sedangkan insan yang paling disayangi-Nya, yakni Rasulullah SAW itu sendiri tidak pernah henti ditimpa dengan segala macam ujian dan musibah..tidakkah kita mampu melihat betapa semuanya itu adalah untuk menguatkan hati Rasulullah SAW ? Dan secara tidak langsung membuatkan diri baginda lebih dekat dan sentiasa berharap kepada-Nya semata-mata ? Tidakkah kita ingin perkara yang sama dengan diri kita ? Maka, mengapa kita perlu bersedih lagi =) ?

La Tahzan..Sesungguhnya Allah bersama kita ^_^

Insya Allah..janganlah kita memandang musibah sekadar musibah semata-mata..tetapi lihatlah 'di sebalik tabir' dan 'resepi' musibah tersebut..kerana di dalamnya sudah pasti terkandung garam2 ibrah yang baek buat kita semua ^_^ ..

Jzkk..sekian sahaja series Jewels From The Quran utk malam 4 Ramadhan ini..maafkan segala kekurangan ye =) .. Terima kasih byk2 kerana sudi ziarah =)

Wassalam ~

1 comments:

jzkk....moga2 dgn ilmu yg diberikan dapat sedikit sebanyak kita mem-post mortem balik diri kita di bulan ramadhan ni....^_^

 

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails