::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shift_Ramadhan #5 ; Jewels From The Quran (Juz 5 : An-Nisa', 4:24 - An-Nisa', 4:147)



.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

5 Ramadhan 1432H

Juz 5 : An-Nisa', 4:24 - An-Nisa', 4:147

71. Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, kerana manusia diciptakan (bersifat) lemah. (An-Nisa', 4:28)

72. Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga). (An-Nisaa’, 4 : 31)

73. Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang laki-laki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (An-Nisaa’, 4 : 32)

74. Laki-laki (suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri), kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana mereka, (laki-laki) telah memberikan nafkah dan hartanya. (An-Nisaa', 4:34)

75. Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebaikan sebesar zarah, nescaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan dari sisi-Nya pahala yang besar. (An-Nisaa’, 4 : 40)

76. Dan Allah lebih mengetahui tentang musuh-musuhmu. Cukuplah Allah menjadi pelindung dan cukuplah Allah menjadi penolong (bagimu). (An-Nisaa, 4:45)

77. Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. (An-Nisaa’, 4 : 60)

78. Dan barang siapa yang mentaati Allah dan Rasul (Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya. (An-Nisaa’, 4 : 69)

79. Di mana pun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh. Jika memperoleh kebaikan, mereka mengatakan, "Ini dari sisi Allah", dan jika mereka ditimpa keburukan mereka mengatakan, "Ini dari engkau (Muhammad)." Katakanlah, "Semuanya (datang) dari sisi Allah." Maka mengapa orang-orang itu (orang-orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan (sedikit pun) ?" (An-Nisaa', 4:78)

80. Kebajikan apa pun yang kamu peroleh, adalah dari sisi Allah, dan keburukan apa pun yang menimpamu, itu dari (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutusmu (Muhammad) menjadi Rasul kepada (seluruh) manusia. Dan cukuplah Allah yang menjadi saksi. (An-Nisaa', 4:79)

81. Barang siapa menaati Rasul (Muhammad), maka sesungguhnya dia telah menaati Allah. Dan barang siapa berpaling (dari ketaatan itu), maka (ketahuilah) Kami tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi pemelihara mereka. (An-Nisaa', 4:80)

82. Maka tidakkah mereka menghayati (mendalami) Al-Quran ? Sekiranya (Al-Quran) itu bukan dari Allah, pastilah mereka menemukan banyak hal yang bertentangan di dalamnya. (An-Nisaa' 4:82)

83. Barang siapa memberi pertolongan dengan pertolongan yang baik, niscaya dia akan memperoleh bahagian dan (pahala)nya. Dan barang siapa memberi pertolongan dengan pertolongan yang buruk, niscaya ia akan memikul bagian dari (dosa)nya. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (An-Nisaa', 4:85)

84. Allah, tidak ada tuhan selain Dia. Dia pasti akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak diragukan terjadinya. Siapakah yang lebih benar perkataan(nya) daripada Allah ? (An-Nisaa' 4:87)

85. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (An-Nisaa’, 4 : 110)

86. (Syaitan itu) memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka, padahal syaitan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka. (An-Nisaa', 4:120)

87. Kalau Allah menghendaki, niscaya dimusnahkan-Nya kamu semua wahai manusia ! Kemudian Dia datangkan (umat) yang lain (sebagai penggantimu). Dan Allah Maha Kuasa berbuat demikian. (An-Nisaa', 4:133)

88. Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi kerana Allah biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. (An-Nisaa’, 4 : 135)

89. Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali. (An-Nisaa’, 4 : 142)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ayat Tadabbur Ringkas Juz 5

Maka tidakkah mereka menghayati (mendalami) Al-Quran ? Sekiranya (Al-Quran) itu bukan dari Allah, pastilah mereka menemukan banyak hal yang bertentangan di dalamnya. (An-Nisaa' 4:82)

Salam 5 Ramadhan 1432H ^_^

Insya Allah..satu ayat yang sememangnya agak terbaek untuk kita tadabbur..kerana apa ? Kerana ayat ini sendiri berkisarkan tentang mentadabbur (memahami) al-quran dan isi2nya =) ..

Seorang ahli falsafah barat pernah berkata," Saya x pernah jumpa buku yang paling banyak bertanya (soalan2 menusuk) dan paling banyak mencabar pembacanya selain drp Al-Quran " ..

Insya Allah, tadabbur kita kali ini bukan berkaitan tentang bagaimana Al-Quran itu boleh menjadi satu warisan Rasulullah SAW yang tidak ada sebarang 'contradictions' dan sebagainya..hal ini kita pernah bincangkan di post 'Mukjizat Yang Satu Itu' dan 'Hadiah Kalam Itu' ^_^ ..

Hari ini insya Allah kita tadabbur satu perkara yang jarang kita bincangkan iaitu ttg ;

' Kenapa dlm Al-Quran banyak soalan ? Kenapa Allah suka bertanya kepada hamba2-Nya yang membaca Al-Quran ? '

Rakan2 semua..

Pernah tengok rancangan Talk-Show ataupun interview di televisyen ? Insya Allah, klu kita tgk betul2 rancangan tue, kita akan dpt lihat betapa orang2 yang sedang di-interview selalu x dapat nak cakap apa yang dia nak cakap..apa tidaknya ? Klu interviewer selalu benar menyekat percakapan, lalu mengeluarkan soalan2 yang baru, sudah tentulah ahli panel tadi kena tukar plak jawapan dan conversation tadi..

Dengan erti kata yang mudah..siapa sahaja yang mengawal soalan, maka dialah yang mengawal suatu conversation..dan ini sebenarnya suatu teknik yang selalu benar dipakai oleh musuh2 Islam, lebih2 lagi semasa di zaman Rasulullah SAW..

Sekiranya kita mengkaji Al-Quran ini dengan lebih dalam, kita akan dapat baca kisah2 tentang orang2 musyrikin Mekah yang selalu bertanyakan soalan kepada Rasulullah..bertanya tentang roh, tentang bila terjadinya kiamat, tentang siapa Zulkarnain, dan sebagainya..

Adakah ini 'central question' ? Hakikatnya, semua ini hanyalah 'taunting question' ataupun soalan2 yang sengaja dikeluarkan untuk mencabar Rasulullah SAW..dan kita boleh lihat, setiap kali sahaja Rasulullah sampaikan jawapan yang jelas kepada persoalan2 tadi..mereka mula menukar soalan yang kadangkala tidak ada kaitan dengan soalan yang sebelumnya..tiba2 pula bertanya tentang siapa pemuda kahfi, tentang apa sebab Allah turunkan manusia dan bukan malaikat, dan sebagainya..

Allah menjawab sebahagian daripada soalan2 tadi di dalam Al-Quran-Nya..tetapi kemudian, kini Allah pula bertanya soalan kepada mereka..nampak bagaimana Allah menyuruh Rasulullah SAW untuk mengawal semula conversation tadi ? Allah membawa mereka semula kepada 'central question', yakni tentang siapa yang menciptakan mereka, dan apa tujuan mereka dijadikan di bumi ini..

Oleh sebab itulah kita akn dapat melihat banyak di dalam al-Quran ini pelbagai perumpamaan dan analogi yang selalu disertai dengan pertanyaan daripada Allah SWT..

' Tidakkah kamu memikirkannya ? '
' Tidakkah kamu memahaminya ? '
' Adakah yang ingin mengambil pengajaran ? '

Semua ini pertanyaan2 yang merangsang fikiran kita untuk berfikir dan tadabbur alam dengan kesedaran betapa semuanya ini tidak akan terjadi tanpa adanya Pencipta Yang Esa..

' Adakah kita memikirkannya ? '
' Adakah kita memahaminya ? '
' Adakah kita mengambil pengajaran daripadanya ? '

Untuk mendapatkan 'feel' dan nikmat ibrah yang tinggi sesudah membaca ayat2 Al-Quran..soalan2 inilah yg wajar kita tanya semula kepada diri kita..Allah SWT sendiri telah mengingatkan kita betapa Al-Quran ini hakikatnya berfungsi sebagai 'pengingat' kepada kita yang selalu x ingat..maka, tidak hairanlah kita selalu lupa..kerana ternyata sangat kita x ingat utk 'beringat' dengan Al-Quran =(

Ini juga satu pengajaran yang baek buat para da'ie di zaman ini..kadangkala kita terlalu sibuk menjawab soalan2 daripada orang bukan Islam tentang kenapa orang islam x blh makan khinzir, kenapa orang islam bukan terrorist dan sebagainya..tetapi, kita selalu lupa untuk bawakkan mereka semula kepada 'central question' yang utama..

Dengan erti kata yang lain..kita di zaman ini terlalu sibuk untuk memberitahu dunia apa yang bukan Islam, sehingga kita lupa untuk beritahu mereka apa yang Islam dan yang lebih utama lagi, apa itu islam..

Jadilah seorang da'ie yang bukan sahaja boleh menjawab soalan yang 'layak' untuk dijawab berdasarkan ilmu yg btul, tetapi juga mampu untuk mengemukan 'central2 question' dan mengawal conversation dengan baek..

Untuk menjadikannya lebih mudah..peringatkanlah diri kita dengan Al-Quran, sebelum kita mengingatkan orang lain tentangnya ^_^ ..

Insya Allah..mudah2an kita akan sentiasa diberikan kekuatan kepada Allah untuk berusaha menjadi hamba-Nya yang ulul-albab dan bijak dalam mentadabbur segala macam perumpamaan yang telah Allah berikan kpd kita semua =)

Jom rakan2 semua, baca dan tadabbur Quran ramai2 ^_^

Itu sahaja utk Jewels From The Quran utk 5 Ramadhan ini..klu rakan2 semua blum membaca JFTQ utk series yang sebelumnya, boleh lah lihat di archives kt sebelah nie..alhamdulillah, setakat nie kita dah bincangkan 5 Juz..mungkin tidak seberapa, tetapi mudah2an kita dapat mengambil beberapa pengajaran yang baek daripadanya =)

Wassalam ~

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails