::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Shift_Ramadhan #6 ; Jewels From The Quran (Juz 6 : An-Nisa', 4:148 - Al Ma'idah, 5:82)



.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

6 Ramadhan 1432H

Juz 6 : An-Nisaa', 4:148 - Al-Ma'idah, 5:82)

90. Sesungguhnya orang-orang yang ingkar kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, dan bermaksud membeda-bedakan antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan ,"Kami beriman kepada sebahagian dan kami mengingkari sebahagian (yang lain)," serta bermaksud mengambil jalan tengah (iman atau kafir), merekalah orang-orang kafir yang sebenarnya. Dan Kami sediakan untuk orang-orang kafir itu azab yang menghinakan. (An-Nisaa', 4:150-151)

91. Rasul-rasul (yang Kami telah utuskan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul-rasul itu. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (An-Nisaa', 4:165)

92. Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Allah (Muhammad s.a.w) dengan membawa kebenaran dari Tuhan kamu, maka berimanlah kamu (kerana yang demikian itu) amatlah baiknya bagi kamu. Dan jika kamu kufur ingkar (maka kekufuran kamu itu tidak mendatangkan kerugian apa-apa kepada Allah), kerana sesungguhnya bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan di bumi; dan Allah sentiasa Mengetahui lagi Maha Bijaksana. (An-Nisaa', 4:170)

93. Wahai manusia ! sesungguhnya telah sampai kepadamu bukti kebenaran dari Tuhanmu, (Muhammad dengan mukjizatnya) dan telah kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang (Al-Quran). (An-Nisaa', 4:174)

94. Wahai orang-orang yang beriman ! Jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah, (ketika) menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah kebencianmu terhadap suatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah. Kerana (adil) itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh, Allah Maha Teliti apa yang kamu kerjakan. (Al-Ma'idah, 5:8)

95. Wahai orang-orang yang beriman ! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah (berjuanglah) di jalan-Nya, agar kamu beruntung. (Al-Ma'idah, 5:35)

96. Sesungguhnya orang-orang yang kafir, kalau (tiap-tiap seorang dari) mereka mempunyai segala yang ada di muka bumi atau sebanyak itu lagi bersamanya, untuk mereka menjadikannya penebus diri mereka dari azab seksa hari kiamat, nescaya tebusan itu tidak akan diterima dari mereka; dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Al-Ma'idah, 5:36)

97. Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki ? (Hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang meyakini (agamanya) ? . (Al-Ma'idah 5:50)

98. Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya. (Al-Ma'idah, 5:54)

99. Sesungguhnya penolongmu hanyalah Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman, yang melaksanakan solat dan menunaikan zakat, seraya tunduk (kepada Allah). (Al-Ma'idah, 5:55)


100. Dan barang siapa menjadikan Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman sebagai penolongnya, maka sungguh, pengikut (agama) Allah itulah yang menang. (Al-Ma'idah, 5:56)

--------------------------------------------------------------------------------------

Ayat Tadabbur Ringkas Juz 6

Sesungguhnya orang-orang yang kafir, kalau (tiap-tiap seorang dari) mereka mempunyai segala yang ada di muka bumi atau sebanyak itu lagi bersamanya, untuk mereka menjadikannya penebus diri mereka dari azab seksa hari kiamat, nescaya tebusan itu tidak akan diterima dari mereka; dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Al-Ma'idah, 5:36)


Salam 6 Ramadhan 1432H ^_^ ..

Insya Allah, seperti yang pernah kita bincangkan sebelum ini..janganlah kita melihat ayat2 yang seperti ini dengan perspektif betapa kita kononnya mustahil untuk termasuk dalam kalangan orang yang tidak beriman ataupun 'kafir' kepada Allah SWT..Ayat2 seperti inilah yang sepatutnya kita berikan perhatian yang menyeluruh, kerana di akhirat kelak, sekiranya tidak tergolong dalam kalangan orang yang beriman, sudah tentu kita akn tergolong bersama-sama orang yang kafir =( .. Mudah2an Allah jauhkan kita daripadanya..

Dalam ayat ini, kita boleh lihat bagaimana di akhirat kelak, orang2 kafir yang telah dijanjikan azab oleh Allah SWT akan sentiasa cuba untuk mencari jalan untuk melepaskan diri masing2..malah, oleh kerana tersangat hebatnya azab pada hari tersebut, sekiranya mereka memiliki segala harta dan isi2 dunia ini, pastilah akan digunakan untuk menebus diri mereka sendiri..

Tetapi, Maha Suci Allah yang sentiasa menepati janji dan hukuman-Nya..tidaklah 'harta2 tebusan' tadi diterima di sisi-Nya..

Dengan erti kata yang laen..harta2 yang dahulunya dikejar sehingga sanggup melakukan penipuan dan menindas orang2 lemah, kini tidak membawa apa2 faedah lagi kepada mereka..

Bukankah di dalam Al-Quran ini juga kita sudah ketahui, betapa dunia dan segala isinya ini tidak membawa apa2 makna buat Allah SWT..malah di dalam Hadis Nabi sendiri kita boleh baca ;

“Seandainya dunia ini di sisi Allah senilai harganya dengan sayap nyamuk niscaya Allah tidak akan memberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang kafir.” (HR. Tirmidzi)

Nampak betapa rendahnya nilai dunia ini di sisi Allah SWT ? Apalah sangat nilai yang ada dengan sayap nyamuk ? Tetapi di sisi Allah SWT, hakikatnya dunia ini lebih hina dan rendah nilainya daripada sayap makhluk kecil itu =( .. Maka, mengapakah dunia ini juga yang sering membuat kita sedih dan lupa kepada-Nya ? Padahal hakikatnya Dia menjanjikan sesuatu yang lebih kekal, baek dan berkali-kali ganda lebih hebat daripada yang kita tangisi itu..

Dari Abu Hurairah r.a katanya; Rasulullah SAW bersabda maksudnya; 'Dunia penjara bagi orang mukmin dan Syurga bagi orang kafir." (Hadis Riwayat Muslim)

Sekiranya kita melihat hakikat kehidupan di dalam penjara..kita akan dapati betapa insan2 yang menduduki penjara tersebut tidak mampu untuk berbuat sesuka hati mereka, tidak mampu makan atau minum segala apa yang mereka inginkan, pakaian juga sama sahaja..hakikatnya, tidak semua perkara mampu mereka lakukan kerana tertakluk dengan penguatkuasa penjara yang menetapkan segala mcm peraturan dan larangan..

Begitulah juga dengan kehidupan di dunia ini..tidak semua makanan dan minuman boleh diambil sesuka hati oleh orang mukmin, cara pemakaian juga ada tatatertibnya, perkara yang dilarang untuk dibuat juga ada..berbeza dengan orang yang jauh daripada Islam yang sesuka hati melakukan segala benda mengikut nafsu sendiri, tanpa menghiraukan sebarang batas dan larang..dunia sudah menjadi syurga bagi mereka =( ..

Penjara di dunia, tetapi syurga di akhirat, itulah matlamat sebenar kita sebagai seorang mukmin di dunia ini =) .. sedangkan tarikan2 nafsu dan godaan yang kita terima di dunia ini sahaja sudah cukup kuat untuk melemahkan ramai orang, bagaimanakah agaknya ganjaran2 yang Allah sediakan untuk hamba2-Nya di akhirat kelak ? Apa yang pasti, kesemuanya sudah tidak mampu dibayangkan akal..cuma persoalannya, adakah kita menjadikan dunia pada ketika ini penjara kita ? atau syurga sementara kita ?

Insya Allah..mudah2an kita terhindar daripada menjadi golongan yang dinyatakan Allah SWT dalam ayat Al-Ma'idah ini..kumpullah kekuatan, dan tabahkanlah hati di bulan yang mulia ini, semoga bulan2 yang akan datang nnt mampu kita harungi dengan mudah dan penuh keberkatan =) ..

Jzkk dan terima kasih byk2 kerana sudi ikuti series JFTQ utk kali ini..maafkan sebarang silap dan salah ek ^_^

Selamat Beramal ! =)

Wassalam ~

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails