::..|_ Paradigm Shift _|..::

" … Only in the remembrance of Allah do heart find peace. (Ar-Ra'd, 13:28) "

Paradigm_Shift #42 : Di Sebalik Kehilangan Itu (Bhg. 1)




.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang ::.

Pertama sekali, minta maaf byk2 kpd semua pembaca yang sebelum ini selalu mengikuti perkembangan blog yg x seberapa nie. Minta maaf dari hujung rambut ke hujung kaki kerana sy tidak sempat utk membuat ap2 update sejak 2 tahun lepas =( . Tidaklah perkara tersebut disengajakan, lebih2 lagi apabila saya langsung tidak pernah menceritakan ap2 tentang perkara tersebut secara 'public'.

Rasa sebak dan terharu apabila melihat last entry untuk blog ini. Betapa lamanya diri ini meninggalkan begitu sahaja blog yang menjadi tempat mencurah idea sejak bertahun lamanya ini. Lebih2 lagi apabila ayat2 Al-Quran yang disertakan di dalam entry (Surah At-Taubah) tersebut benar2 ditujukan buat diri ini yang selalu alpa dan leka.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal". (At-Taubah, 9:51) 

Malu dgn Allah =(

Ada sebab mengapa saya menyepi untuk jangka masa yang lama. Ada sebab juga mengapa saya jarang dapat 'online' dan berinteraksi dengan rakan2 secara online di FB, twitter etc.

Mungkin sudah tiba masanya untuk saya menceritakan secara terperinci tentang perkara yang telah berlaku sejak 2-3 tahun ini. Mudah2an sy dan para pembaca blh mengambil ap2 ibrah yang mngkin terselit.

The untold story, insya Allah~ .

" Di Sebalik Kehilangan Itu "

Masih segar di ingatan tatkala saya mendapat berita tersebut. 2 Julai 2011 (Moscow). Rakan2 sedang menyediakan satu juadah 'suprise' utk hari jadi sy. Tiba2 'handphone' pn berdering. Pada mulanya ingatkan hanya rakan2 lain yang nak memberikan ucapan hari jadi dan sebagainya. Tapi, 'tone' dan bunyi percakapan insan tersebut agak berlainan.

" Assalamualaikum, Hazim, minta maaf byk2 sebab terpaksa beritahu berita nie time birthday hang " (loghat utara)

Sy mula berasa risau dan tidak sedap hati.

" Waalaikumussalam wbt, ya ? "

" Hang di-'suspect' menghidap penyakit paru-paru berjangkit. Lena dari dekanat baru gtaw tadi suruh inform kt hang utk g klinik universiti esok utk sahkan benda tue. Sorry byk2 sebab terpaksa gtaw news nie time2 mcm nie "

Sy terpaku dan betul2 'speechless' tidak tahu nak katakan apa. Tidak pernah rasanya seumur hidup saya berasa seakan2 ditikam dan dihumban dengan satu 'load' berita yang betul2 berat.

Biar betul aku ada penyakit paru2 berjangkit. Hari tue wat medical check-up bbrp hari lepas sebelum 'practical' elok shj rasanya. Xda plak tanda2 atau symptoms yg serius.

Ni tak betul nie. Mesti 'False-positive' nie. Mungkin rosak kot mesin x-ray kt klinik kitaorng g ari tue. Kalau betul2 ada penyakit paru2 berjangkit, memang kena 'deport' balik Malaysia nampaknya. Macam2 saya cuba katakan untuk menenangkan diri.

Nak tak nak, sy pun pergi ke klinik untuk membuat satu lagi medical check-up.

Tidak terbayang rasanya bagaimana perasaan risau ketika menerima 'result' susulan medical check-up tersebut. Sy cuba utk redha dan sabar untuk menerima apa jua keputusan yang doktor nak bagi nnt.

" Mukhd Ghazim Bin Daghuli, iditi suda *come here*~~ " (Pronounciation nama dalam bacaan Russian)

Sy menarik nafas panjang.

" I'm so sorry to inform you. You are suffering from lung infection atm. I've no choice but to admit you into the hospital for 1 year " (translation from Russian)

Gulp..1 year ! 1 tahunnn ! Waaa..tiket balik summer dah beli, sepatutnya minggu depan nak balik dah. Puasa plak nak start x lama lagi. Macam mana nak dok 1 tahun kt hospital Russia sambil makan ubat hari2 ? . X hari raya ar aku nampaknya. Huhu..

Alhamdulillah. Selepas berbincang sedikit dengan doktor tersebut, dia membenarkan sy untuk membuat rawatan kt Malaysia, tetapi dengan syarat saya kena balik ke Malaysia selewat-lewatnya esok.

Saya menghembus nafas lega. Tetapi, sekiranya saya perlu pulang pada esoknya, maksudnya tiket kapal terbang pergi dan balik yang saya dah beli sebelum nie hangus begitu sahaja. Kebetulan pula pada ketika itu, penerbangan ke Malaysia untuk jenis penerbangan yang sama sudah tidak ada kekosongan.

Tidak ada pilihan lain melainkan untuk membeli tiket baru one-way ke Malaysia yang harganya ternyata lebih mahal daripada 2 tiket pergi-balik yang telah dibeli beberapa bulan lepas.

Saya masih ingat tatkala menelefon ibu pada malam itu. Walau sekuat mana pn saya cuba untuk menahan air mata ini daripada mengalir, ia tetap mengalir tanpa henti tatkala ibu dengan tenang cuba mengingatkan saya untuk bersabar dan tawakal kepada Allah.

" Ada sebab kenapa Allah SWT berikan penyakit itu kepada Hazim, bersabar ya nak. Mama dan bapa di sini akn sentiasa mendoakan keselamatan Hazim "

Saya menangis seperti kanak-kanak kecil pada ketika itu, walaupun pada ketika itu saya sedang berbual di hadapan roommate saya. Perkataan dan ayat2 ibu benar2 menusuk hati ini. Betapa hinanya diri ini yang selalu cuba memberi nasihat kepada orang lain untuk bersabar dan tabah, sedangkan diri ini hakikatnya juga sentiasa lemah dan seolah-olah tidak berdaya apabila ditimpa ujian yang berat.

" Allah sayang Hazim, jadi janganlah nangis ya nak. Setiap penyakit ada penawarnya. Mama sentiasa ada di sini kalau Hazim perlukan apa2  "

Ya Allah, memang saya tidak mampu untuk menahan perasaan sebak dan terharu apabila ibu bersungguh-sungguh cuba untuk menenangkan sy pada ketika itu. Sudah menjadi kebiasaan untuk saya mengadu ap2 berita kepada ibu sejak duduk di asrama semasa tingkatan 1 dahulu. Sama ada ianya berita tentang kejayaan ataupun kegagalan saya, saya jarang menceritakannya kepada rakan2 lain, hanya kepada ibu. Bagi saya, ketawa kecil dan senyuman ibu itulah yang paling penting, malah lebih penting daripada apa yang pernah saya capai setakat ini. Oleh sebab itulah di sepanjang 'talk' dan ceramah motivasi yang sy berikan kepada adik2 yang lain, pasti akan terselit tentang ibu.

Sekembalinya saya di Malaysia, ibulah orang pertama yang menyambut dan memeluk saya, lalu diikuti oleh ayah dan adik2 saya. Rasa sangat bertuah dikurniakan Allah keluarga yang baik dan bahagia ini.

Setelah membuat pemeriksaan sekali lagi di hospital2 Sabah, saya disahkan menghidap penyakit paru2 berjangkit smear-negative. Maksudnya, tahap penyakit saya hanyalah pada tahap permulaan. Oleh sebab itulah tidak ada symptoms yang boleh dilihat, dan ianya tidak akan menjangkiti orang lain. Namun begitu, sekiranya tidak dikesan dari awal, pasti penyakit tersebut akan terus melarat dan membawa impak yang lebih negatif.

Alhamdulillah, saya hanya perlu menjalani rawatan selama 6 bulan, malah tidak perlu ditahan di hospital, hanya perlu mengambil berbelas jenis ubat mengikut jadual yang 'strict' masa pengambilannya.

Saya juga tidak dapat menyambung tahun ketiga di Moscow yang sepatutnya bermula pada awal September pada tahun tersebut.

Sepanjang 6 bulan tersebut, ibu dan ayah sentiasa ada di sisi memberikan semangat dan sokongan. Tidak dilupakan juga rakan2 lain yang sentiasa mengucapkan salam dan mengirimkan doa. Jzkk, terima kasih banyak2 kepada kalian semua =).

6 bulan berlalu dengan sangat pantas, selepas beberapa siri medical check-up, rawatan sy hampir tamat. Namun begitu, tidak disangka-sangka ujian yang lebih berat daripada ujian penyakit tersebut tiba secara mengejut.

Ujian yang benar-benar membuat diri ini jatuh tersungkur sementara.

Ujian yang seakan-akan menunggu giliran selepas tamatnya ujian yang sebelumnya.

Ujian yang membuahkan kesedaran betapa percaturan dan aturan Allah itulah yang sebaik-baiknya~~

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un (Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali).

Wallahu A'lam~

*Bersambung di Bhg. 2






3 comments:

Setiap manusia memang Allah akan berikan ujian yang berbeza. Takziah dan semoga terus kuat menghadapi ujian dari Allah.

" Dan orang yang sabar kerana mengharap keredhaan Tuhannya, melaksanakan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang akan mendapat kesudahan (yang baik)".
Surah A-Ra'd, ayat 22

 

Salam..iAllah akn cuba disambung bila cuti nuzul al-quran hari jumaat nie klu xda hlngn ap2..wallahu a'lam

 

Post a Comment

ShareThis

Related Posts with Thumbnails